ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЯ І ПРОФЕСІЙНА ОСВІТА



Про реформування освітнього законодавства й фінансування професійної (професійно-технічної) освіти в умовах децентралізації та пандемії говорила народна депутатка Ірина Констанкевич під час ефіру «ПолітикаUA» на телеканалі РАДА.


В умовах децентралізації управління системою освіти та усі повноваження перейшли перейшли у місцеві громади. Тому питання стратегії розвитку професійної освіти стоїть гостро, адже власником закладів профосвіти є переважно держава, а витрати на утримання здійснюються з обласних бюджетів.


Які є проблеми в освітньому середовищі?


профільне освітянське законодавство все ще очікує змін. Зокрема, йдеться про законопроєкт про професійну (професійно-технічну) освіту.


Народна депутатка Ірина Констанкевич протягом VII та ІХ скликань працює над оновленням законопроєкту про профосвіту. Як зазначає народна обраниця, проєкт Закону є складним, бо йдеться не лише про великий пласт освітньо-професійного середовища, а й про стан розвитку промисловості, економіки, соціальної сфери.


Окремим завданням лишається взаємодія закладів освіти та ринку праці. Під час навчання учні мають отримати цілісне знання про свою професію, а також освоїти практичну підготовку. Тому необхідно популяризувати дуальну освіту.


Нині на базі Комітету ВРУ з питань освіти, науки та інновацій працює робоча група, яка напрацьовує новий законопроєкт про профосвіту. Ірина Констанкевич як ініціатор основного законопроєкту сподівається, що до кінця року вдасться завершити роботу над цим вкрай потрібним документом.


Проблемним лишається фінансування освіти. Хоча, певні позитивні зрушення в цьому питанні є. Для прикладу, у 2020 році на створення центрів сучасної професійної (професійно-технічної) освіти із Державного бюджету було виділено 100 млн грн, в 2021 році заплановані видатку в розмірі 150 млн грн.


Позитивним є те, що питання професійної (професійно-технічної) освіти перебуває в полі зору і Президента України Володимира Зеленського. Указом Президента від 30 березня 2021 року «Про пріоритетні заходи щодо розвитку професійної (професійно-технічної) освіти» було окреслено першочергові завдання для центральних органів влади щодо модернізації системи професійної (професійно­-технічної) освіти відповідно до сучасних та перспективних потреб ринку праці.