«НАМ ПОТРІБНІ ДИТЯЧІ БІБЛІОТЕКИ»


Розпочато обговорення законопроєкту, яким вносяться зміни до діючого Закону України «Про бібліотеки і бібліотечну справу». Бібліотекам потрібен новий Закон, про необхідність прийняття якого наголошують з 2010 року.  Для того, щоб вивчити питання, ми зібралися у фокус-групу з бібліотекарями Волинської обласної дитячої бібліотеки, а також представниками з районів. Обговорили положення законопроєкту і, зокрема, питання дитячих бібліотек, які не виокремлюються у запропонованому проєкті.

Переконані, що дитячі бібліотеки мають функціонувати як окремі установи. Дитячі бібліотеки допомагають юним читачам формувати інформаційну культуру, а також є скарбницями духовності.

 Досвід іноземних країн показує, як важливо адаптувати дитячі бібліотеки під сучасні реалії та постійно працювати над тим, щоб заохочувати дітей до читання. Кілька цікавих фактів про дитячі бібліотеки:

ЛУЦЬК    У вересні 2019 року у Луцьку у Центральній міській біліотеці для дітей відкрили оновлену книгозбірню — Бібліотеку-студію “ДІМ”. За 3 мільйони 592 тисячі гривень маленькі й дорослі жителі Луцька отримали комфортну зону для проведення цікавого дозвілля. На вході закладу — інформаційний сенсорний кіоск, завдяки якому можна знайти чимало корисної інформації: про історію закладу, нові надходження літератури, анонси подій та заходів. В цій бібліотеці зібрано 50 тисяч книг.    В одному залі обладнано ігровий майданчик, поряд — сенсорна кімната для діток із особливими освітніми потребами. Читальні зали облаштували дизайнерськими меблями. У бібліотеці є приміщення для проведення семінарів та тренінгів, кінозал. Тут найбільша колекція настільних ігор серед бібліотек України. Це простір для цілої родини — справжній дім дорослим і малим.

КИЇВ  Наприкінці грудня 2019 року у звичайній київській дитячій бібліотеці відкрився оновлений бібліохаб. Тепер це сучасна універсальна бібліотека з рецепцією, зоною для майстер-класів, комп’ютерною технікою та навіть 3D-принтером. У книгосховищі тепер тут можна читати і малювати, у відділі для молодших читачів — долучитися до майстер-класу й попити чаю, в сусідньому залі для старших школярів — послухати виступи лекторів чи подивитися виставку художніх робіт.  Перетворення бібліотеки передбачало нове зонування, облаштування зони гостинності або ж рецепції, створення навігації, забезпечення безбар’єрного пересування всередині й зовні (тепер замість східців на вході до бібліотеки — зручний пандус). Загалом ремонт коштував 2,1 мільйона гривень, а на придбання обладнання знадобилося 900 тисяч гривень. Тепер у бібліотеці розписаний ледь не кожен день: діти грають у настільні ігри, відбуваються майстер-класи, проводяться лекції.

АНГЛІЯ  Бібліотека підготовчої школи у Лондоні  Проблему відсутності бібліотеки, керівництво підготовчої школи Розендаля вирішило за допомогою червоного двоповерхового автобуса – найпопулярнішого символу Лондона. На перший погляд, нічого надзвичайного у ній немає, але спробуйте уявити собі велетенський червоний автобус з купою книжок та зручних місць для читання у шкільному дворі. Відвідувати бібліотеку можуть не тільки учні школи. Щосереди з 15:30 до 16:30 літературний автобус відкритий для усіх охочих.

Сад історій у Корнуолі  Сад Історій (story garden) – особливий літературний простір для дітей. Натхеннням для його творців послугував проєкт Едем – ботанічний сад у графстві Корнуол. Маючи невеликий бюджет (близько 15 000 £) і порожнє приміщення 1960 року, вчителі Академії Нанслоу та місцева влада Корнуола вирішили створити шкільний Сад Історій, покликаний популяризувати читання серед дітей.

ЯПОНІЯ  Головна дитяча бібліотека Японії розташувалася в красивому будинку, що дістався їй у спадок від колишньої бібліотеки Імператора Японії. Цю історичну спадкоємність бібліотекарі з усіх сил намагаються зберегти, створюючи при цьому сучасний центр дитячого читання. Площа бібліотечного простору – 6672 квадратних метра, включаючи новий корпус, побудований в 2015 році. Тут зібрано 400 тисяч видань з 120 країн світу. В бібліотеці є свій музей дитячих книг, облаштована окрема кімната історій, яка так і називається Кімната сторітеллінга.

МЕКСИКА  У місті Монтеррей в Мексиці побудована дитяча бібліотека Ninos Conarte, де було створено вільний простір, який сприятиме дитячому читанню та навчанню. Дитяча бібліотека і культурний центр розташовані всередині складу. Багатоцільова асиметрична платформа для читання імітує гірський рельєф Мексики. Книжкові полиці можуть використовуватися не тільки як сховище, але й служать як динамічний простір, щоб грати і вчитися, розвивати уяву і забезпечують комфорт під час читання. Барвисті геометричні естетичні конструкції тут контрастують з антикварною, промисловою будівлею, заохочуючи дітей до читання і навчання в безпосередній і захоплюючій атмосфері.

США  Читацький абонемент у бібліотеках в цій країні можна отримати від народження. Часті відвідувачі у таких бібліотеках мами з немовлятами. Поки старші дітки читають чи граються, мама може приділити час малюкові: у бібліотеках є багато книг для наймолодших із тканинними чи музичними вставками.

ФІНЛЯДІЯ  У 2016 році The Guardian визнала Фінляндію країною з найвищим рівнем освіти й найбільшою кількістю читачів бібліотек. Кожен фін з 15-річного віку, який має паспорт та адресу у Фінляндії, отримує свою бібліотечну картку. Молодші діти - за протекцією опікуна.